Rätt reservdelar till din OMC motor:

OMC Cobra/Sterndrive

OMC-drevmotorer producerades av Outboard Marine Corporation (OMC)från 1962 till slutet av 1992. Till de första modellerna 1962 och 1963 användes motorblocket från en 80 hästkrafters V4 utombordare. Man kan säga att den första moderna OMC sterndrive kom 1964 när den blev tillgänglig med 110 hästkrafter 153 ci rak 4-cylindrig GM- motor.

OMC's sterndrive konkurrenter Mercruiser och Volvo Penta monterade hela motorn på insidan av skölden och drevet på utsidan. OMC tog ett helt annat grepp. De monteras både motor och drev på stringers i båten. För att täta det stora utgångshålet i akterspegeln användes ett stort gummimembran.

Mercruiser och Volvo Penta sterndrive konstruktioner utnyttjar kardanknutar för att hantera tilt/styrning. OMC tog en ovanligare lösning med en form av ”klo-koppling” för att möjliggöra samma sak.

Även om monteringen och kopplingen var radikalt skillnader från Mercruiser och Volvo Penta, var kanske den största skillnaden mellan hur OMC hanterade växlingen. OMC använde en elektrisk koppling. Den elektriska växeln övergavs 1976 och från 1977 till 1985 används en traditionell ”clutch”-koppling.

Ett annat ovanligt inslag i OMC-motorn är den metod som används för powertrim. Förenklat sett så lyftes och sänktes hela motorpaketet för att åstadkomma trim. Konstruktionen blev med tiden för komplex och övergavs 1985

1986 infördes sålunda OMC Cobra. OMC Cobra var traditionellt byggd och använde ett identiskt uttag i akterspegeln som Mercruiser hade för sina sköldar. På så sätt kunde OMC sälja motorer även till Mercruiser-kunder som vill byta motor.

Alla 1978 - 1985 OMC Sterndrive och 1986 - 1992 OMC Cobra kan delas upp i två kategorier.
OMC Sterndrive:s 4-cylindriga enheter var kända som 400-serien och V6/V8 enheterna var känd som 800-serien. Skillnaderna mellan 400 och 800 enheterna ligger i de växelhuset. Det 4-cylindriga växelhuset har mindre diameter än V6/V8.

Det enda delen som överlevde OMC:s förändring från Sterndrive till Cobra var 400- och 800- växelhusen. Det är bara mindre skillnader i konstruktionen som skiljer växelhusen från varandra.

Både 400 och 800 seriens växelhus har utvecklats från Johnson/Evinrude:s utombordare. Det 4-cylindriga/400 växelhus är snarlikt V4-utombordarnas växelhus och V6/V8/800 seriens växelhus är snarlikt V6 utombordarnas växelhus. I princip skiljer sig drivaxeln och placering av vattenpump/impellern mellan växelhusen.

Även om de senare modellerna slutade med beteckningarna 400-/ 800-serien så används den ibland fortfarande för att skilja de små och stora växelhusen åt.

1993 ingick OMC och Volvo Penta ett joint venture och började tillverka en hybrid på OMC Cobradrevet med Volvo Pentas konkoppling. I och med detta har även Volvo Penta tillgång till eftermonteringar där det tidigare suttit Mercruisermotorer.

Med införandet det nya drevet 1993 kan man säga att OMC försvann som egenutvecklande enhet. Den 23 december 1998 köpte Volvo Penta Lexington, Tennessee fabriken och hela tillverkningen av OMC Cobra vilket avslutar OMC eran.

Hitta rätt reservdel hos Marinshopen

Det är väldigt viktigt att du vet vilken årsmodell och typ av OMC motor du har på din båt så du hittar rätt reservdelar. 

Vi hjälper dig gärna med detta i vår Motorguide. Där kan du enkelt följa stegen för att identifiera din motormodell.

När du fastställt vilken motor du behöver reservdelar till, eller om du redan hade koll på detta i förväg, hittar du de modellspecifika reservdelarna till just din motor här