Hur flyter båtar?

Hur flyter båtar? Har du någonsin sett någon av dessa otroligt stora kryssningsfartygen? Eller lastfartyg med containrar, kanske har du sett ett hangarfartyg täckt med jetplan? Hur flyter dessa enorma stål fartygen på vattnet? Det enkla svaret är flytkraft.

Alla båtar kan flyta, men att flyta är mycket mer komplext än det låter, och bästa sättet att förklara detta är genom det vetenskapliga begreppet flytkraft. Detta är kraften som får ting att flyta. Alla föremål kommer antingen att flyta eller sjunka i vattnet, och detta beror på dess densitet (alltså hur mycket en viss volym av föremålet väger).

Om det har högre densitet än vatten kommer föremålet att sjukna, om den är mindre tät kommer den att flyta. Föremålets storlek spelar ingen roll. Grundprincipen är den samma, föremålet kommer att sjunka om den väger mer än exakt samma volym vatten.

Hur flyter båtar med hjälp av densitet och flytkraft?

Hur kan denna princip tillämpas på fartyg? Fartyg är ju enorma stålfartyg och ett fartyg kan ha en vikt på hundratusentals ton lastat? Dessutom är stål mycket tätare än vatten?

Av dessa anledningar skulle man kunna tro att dessa massiva stålfartyg skulle sjunka, men inte riktigt. Det som hjälper till att hålla fartygen flytande är formen och innehållet. Fartyg är inte solida stycken av stål, man kan i stället säga att det är urholkade skal av stål, och i fartygen minns mängder med komponenter, motor, bränsle, last och så vidare. Men det viktigaste innehållet är luften.

Det är nämligen luften som finns inuti fartyget som håller det flytande som bekant har luft en lägre densitet än vatten. När fartyget sätts i vatten trycker den undan den mängd vatten som motsvarar fartygets vikt. Ju närmare den totala densiteten för fartyget är densiteten för samma volym vatten, desto större mängd av fartyget kommer att vara i vattnet. Om den genomsnittliga densiteten för fartyget är någonsin större än densiteten av vatten, då kommer fartyget att sjunka under vattenytan.