Den här webbplatsen använder cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt! Genom att fortsätta accepterar du användningen av cookies.
  • 08-642 93 00 (M-F 8-16)
  • Grossistvägen 1-5, Älvsjö (M-F 9-17, L 10-14)
  • info@marinshopen.se    

KÖPVILLKOR (konsumentförsäljning på distans)

Här nedan följer information till dig om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg i dina köp hos oss, till exempel våra köpvillkor, leveranssätt, ångerrätt samt garantier och service.

Observera att dessa villkor endast gäller konsumentförsäljning på distans (via e-post, telefon eller webbshop). Våra försäljningsvillkor för företag finns tillgängliga för inloggade företagskunder under rubriken Mina sidor > Försäljningsvillkor.

Priser

Våra angivna priser kan bara ändras av omständigheter som Marinshopen inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms. Om momsen skulle ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Betalning

Telefon- eller mailbeställning:
Kontant betalning. Du betalar kontant vid leverans mot postförskott.

Beställning via webbshopen:

Kortbetalning:
Genom Samport Payment Service kan vi erbjuda en rad olika betalningslösningar för våra kunder. Samport gör det möjligt att ta betalt med betal-, bank- eller kreditkort direkt i webbutiken via SSL, dvs krypterat och säkert. Vi accepterar även kort med det senaste och säkraste betalningsättet - 3D Secure Läs mer på Master Cards sida eller din banks hemsida.

AfterPay faktura:
Vi erbjuder betalning genom faktura i samarbete med AfterPay. Betalningsvillkor är 30 dagar och en fakturaavgift om 29 kr tillkommer. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförts vid köpet. 

Fakturan skickas separat.

Vid försenad betalning skickar AfterPay en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Ni debiterad även dröjsmålsränta med 2% per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer.

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Uppgifter kommer att insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom AfterPay ger beställaren AfterPay rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.

Marinshopen reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet.

AfterPay konto/delbetalning:
Genom AfterPay ges du möjlighet att dela upp din betalning. Vid ett köp om minst 200 SEK kommer du att bli erbjuden att ansöka om att dela upp betalningen på www.myafterpay.se.

Det finns två alternativ för att dela upp betalningen.

Ett alternativ är att starta ett AfterPay konto där du själv bestämmer varje månad hur mycket du vill betala. Det finns ett minimibelopp som baseras på det totala kvarstående beloppet på kontot. Det beloppet framgår av kontoavin och på myafterpay.se.

Det andra alternativet är att starta en delbetalningsplan. Då bestämmer du hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan välja att betala på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader (med reservation att varje delbetalningsbelopp inte understiger 50 kr). Det totala beloppet delas upp på de antal månader du väljer att betala och blir därmed detsamma varje månad.

Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta om 1,63% på månadsbasis från fakturans förfallodag. Vid påminnelse debiteras lagstadgad avgift om för närvarande 60 kr samt en förseningsavgift om 80 kr.

Marinshopen reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet.

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Uppgifter kommer att insamlas och behandlas i syfte att slutföra den aktuella beställningen, identifiera beställaren, genomföra kreditkontroll samt för statistiska syften. Genom att välja betalning genom AfterPay ger beställaren AfterPay rätt att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll.

För att starta delbetalning genom konto eller delbetalning behöver du göra en ansökan om kredit samt godkänna kontovillkoren. detta gör du på www.myafterpay.se.

För information om nekande till kredit eller om du anser att du blivit felaktigt nekad, ring AfterPay.

Nedanstående avgifter gäller för AfterPay konto respektive AfterPay delbetalning.

 

 Kontovillkor  
 Uppläggningsavgift  0 SEK 
 Aviavgift   29 SEK
 Påminnelseavgift  60 SEK 
 Förseningsavgift   80 SEK 
 Månatlig kreditränta   1,63 % 

Effektiv ränta konto

 Delbetalningsvillkor
 
     
 Antal månader  3   6  12  24  36
 Uppläggningsavgift  95   195  195  295  295  SEK
 Aviavgift   29  29   29  29   29  SEK 
 Påminnelseavgift 
 60   60  60  60   60  SEK 
 Förseningsavgift   80  80   80   80  80  SEK 
 Månatlig kreditränta   0  0  0,83  0,83  0,83  SEK 

 

Effektiv ränta delbetalning

Om kredittagaren till exempel handlar för 10 000 kr och väljer att dela upp betalningen på 12 månader kommer den effektiva årsräntan att uppgå till 21,85 %. Det totala beloppet att betala blir i detta exempel 11 090 kr.

Besök www.afterpay.se/sv/terms-and-conditions för fullständiga villkor.

Logga in på www.myafterpay.se för dina betalningsalternativ.

Fraktavgifter

Telefon- eller mailbeställning:
Om ordervärdet är under 1000:- och leveransen kan ske inom ramen för vad posten anger levererar vi i varubrev. Fraktavgift: 50 kr
I övriga fall levererar vi i paket via Posten. Fraktavgift: 50 kr
Avvikelser från ovanstående kan i sällsynta fall förekomma (t ex vid skrymmande eller mycket tunga leveranser). I dessa fall meddelar vi alltid dig i förväg och informerar om kostnaden för detta.

Beställning via webbshopen:
På samtliga beställningar tillkommer en fraktkostnad på 50kr. Avvikelser från ovanstående kan i sällsynta fall förekomma och är då angivet i artikelbeskrivningen (t ex vid skrymmande eller mycket tunga leveranser).

Personnummer

I samband med din registrering använder vi i vissa fall ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Den kreditupplysning vi gör på dig registreras inte i några offentliga register och är alltså inte synliga för andra företag eller personer.

Leveranstider

Om din beställning endast innehåller lagervaror och är genomförd på en vardag före klockan 12:00 levereras den i normala fall från oss samma dag. Om din beställning endast innehåller lagervaror och är lagd på en helgdag eller vardag efter 12:00 levereras den i normala fall från oss följande vardag. Beställningsvaror levereras i normala fall efter 2-10 dagar.

Leveranser utanför Sverige

För närvarande levererar vi endast inom Sveriges gränser.

Paket som inte hämtas ut

För alla paket som inte hämtas ut debiterar Marinshopen kunden en avgift. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering.

Skicka inga förskott

Vi tar inte ansvar för till exempel pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Minderåriga

Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa från oss.

Personuppgifter

Marinshopen är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter behandlas av Marinshopen för att kunna administrera dina inköp och i marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter kan dessutom lämnas ut till och behandlas av Marinshopen och våra samarbetspartners för marknadsföringsändamål.

Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill rätta till några uppgifter så behöver du bara skriva till:
Marinshopen R.M. AB
Box 43
125 21  ÄLVSJÖ

Medlem i SWEBOAT

Marinshopen är medlem i Sweboat - Båtbranschens Riksförbund. Som medlem i Sweboat förbinder sig Marinshopen att följa gällande svenska konsumentlagar samt allmänna reklamationsnämndens rekommendationer

Adressen till Sweboat är:
Sweboat
Box 92065
120 07 STOCKHOLM
www.sweboat.se

Force Majeure     

Marinshopen är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Support och tillgänglighet

Har du som kund frågor eller undrar något kontaktar du vårt företag på: 08-642 93 00 eller info@marinshopen.se

14 dagars ångerfrist

Är du inte nöjd med något du beställt på distans har du som kund rätt till 14 dagars ångerfrist efter det att du mottagit varan. Du har rätt som kund att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Du har alltid rätt att häva ditt köp om varan är slut eller om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening. Ångerfristen gäller dock inte på förseglade datorprogram eller programvara om förseglingen har brutits. Ångerfristen gäller inte heller för specialbeställningar, kapade varor (tex. metervaror) samt för elektronik (tex. CDI-boxar). Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Om du vill utnyttja din ångerrätt ska varan skickas tillbaka i oskadad originalförpackning. Du betalar själv returfrakten om du ångrar ditt köp.

Bytesrätt/reklamation/retur

Om en vara är felaktig eller felexpedierad ska du så snart du upptäckt detta kontakta oss på 08-642 93 00 eller order@marinshopen.se för instruktioner. Gäller det en använd vara som gått sönder så ta först kontakt med 08-642 93 00 eller order@marinshopen.se. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad pga felaktigt användande eller liknande, kommer den åtgärdas i enlighet med Konsumentköplagen. Visar det sig att varan har fel eller är felexpedierad återbetalar Marinshopen fraktkostnaden samt står för returfrakten efter åtgärd. Alla paket skickas ”fritt vårt lager ”. Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det ska du anmäla det till den som levererar varan genast på platsen. Vid byte eller retur står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer. Detta nummer används alltid vid eventuella reklamationer på posten. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer som medlemsföretag i Sweboat alltid deras rekommendationer.

Retur av större varor

När det handlar om större varor så kan du behöva en returfraktsedel. Kontakta i så fall order@marinshopen.se. Vid byte eller retur av större varor står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad. Där står ditt returkollinummer som alltid används vid eventuella reklamationer av frakten.

Återbetalning då du vill använda din ångerrätt

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat. Återbetalningen sker inom 30 dagar. Vid kontantköp sker återbetalningen i första hand via utbetalning till bankkonto.

Skadade paket

Alla paket som lämnar Marinshopen sker enligt ”fritt vårt lager”. Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det ska du anmäla det genast till den som levererar varan.

Leveranssätt

Vi använder normalt Posten som speditör.

Garantier, Reklamationsrätt och service

Varor som omfattas av garanti åtföljs av garantibevis. Detta gäller för garanti tillsammans med styrkande av betalning . För att du ska få rätt hjälp om varan gått sönder måste du följa anvisningarna i garantibeviset. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer som medlemsföretag i Sweboat alltid deras rekommendationer.

Manualer

Alla produkter vi saluför skall ha en svensk manual. Om en produkt inte har svensk manual framgår detta i produkttexten. I övrigt gäller bestämmelserna i Konsumentköplagen. De innebär att du har rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Om det blir en tvist som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer. Allämnna reklamationsnämndens hemsida hittar du på www.arn.se.

Företagsinformation

Marinshopen R.M. AB
Box 43
125 21  ÄLVSJÖ

Organisationsnummer: 556829-5066


Summa: 0 Se kundvagn