Den här webbplatsen använder cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt! Genom att fortsätta accepterar du användningen av cookies.

Mercruiser

Fakta

Mercruiser har genom åren byggt drevmotorer både bensin och diesel. Av olika anledningar så experimenteras det rätt så friskt med olika kombinationer så det kan vara på sin plats med lite rekommendationer:

  • När du byter motor så undvik i möjligaste mån att blanda Volvo Penta och Mercruisermotorer, t ex Mercruisermotor och Volvo-drev eller tvärtom. Särskilt svårt blir mixen om ska kopplas samman en Volvomotor med ett Alpha-drev. Anledningarna är flera men framförallt beror de på skillnader i växelmekanism, kylsystem och tändsystem.
  • Mercruiser har genom åren mest använt sig av GM-motorer (på bensinsidan). Även om motorblocken i stort har varit snarlika så har GM ändrat en hel del både på insug och utblåssidan.
  • Det finns mängder av utväxlingar på Mercruiserdreven. En gång i tiden gjorde man det lätt för slutkunsument och för verkstäder genom att helt enkelt döpa dreven efter den motor de var byggda för (och som utväxlingen passade till). I och med introduktionen av Alpha gen. I så heter dreven samma sak oavsett utväxling. När du ska byta drev eller om du köper ett begagnat är det väldigt viktigt med rätt utväxling.

Historik

1961 - MerCruiser introduceras med. Den första drevmotorn med en effekt över 100 hästkrafter. Carl Kiekhaefer var länge tveksam till att bygga motorer med drev men när man väl startade tog man tag i det ordentligt. Inom bara några år byggde Mercruiser motorer för drev med över 300 hk.

1967 - MerCathode korrosionsskydd införs. Det är det första aktiva korrosionsskyddet på marknaden.

1983 - Alpha-drevet introduceras (Gen I). Egentligen är Alpha-drevet ett samlingsnamn från den tidigare benämningen som Mercruiser använde sig av, nämligen att låta drevet heta samma sak som motorn. I stort skiljde sig de tidigare dreven endast åt genom olika utväxlingar. Fr o m Alpha I så är utväxlingen istället en parameter när man köper t ex ett utbytesdrev. Det är MYCKET viktigt att drevet till din motor har rätt utväxling!

1986 - Bravo I-drevet introduceras. Mercruisers första drev med konkoppling som möjliggör växling utan minskning av motoreffekten. Volvo Penta tog patent på konkopplingen i o m deras introduktion av Aquamatic. Bravo-dreven är en mycket starkare konstruktion än alpha-dreven. De har dessutom ingen vattenpump/impeller i dreven.