Volvo Penta - Ständiga innovationer av båtmotorer

Volvo Pentas rötter sträcker sig ända tillbaka till 1868, då Sköfde Gjuteri och Mekaniska Verkstad grundades. Inledningsvis tillverkade företaget gjutjärnsgods och järnvaror som ångpannor, kärl och behållare, plogar och tröskverk – en ganska blygsam start för ett företag som senare blivit världsledande på dieselmotorer för marint och industriellt bruk. Ett företag som blivit världsberömt för innovationer som framdrivningssystemet Volvo Penta IPS och Aquamatic.

Efter 1959 har Volvo Penta utmärkt sig genom att kunna erbjuda bensin- och dieselmotorer till motor-/segelbåtar med traditionell rak axel, AQ-drev, S-Drev och vattenjet. Fram till 1979 tillverkade även Volvo Penta utombordare.

Några viktiga år i Volvos historia

1959: Volvo Penta introducerar Aquamatic-drevet. Innan AQ-drevet hade man i princip två val på mindre båtar; utombordare eller rak axel med roder.

Under 60-talet domineras Volvo Pentas motorproduktion av AQ-motorer. Främst bensinmotorer. Bensinmotorernas plockas huvudsakligen från den egna bilsidan med motorer som B16, B18, B20 och B30 som bas. (80-165hk). Man plockar även in ett par motorer från USA. Först en 150hk V6:a som presenteras med det nya 200-drevet (1965) sedan efter bara ett par år tillsammans med 250-drevet (AQ150B/250).
250-drevet togs fram eftersom 200-drevet inte var dimensionerat för det högre vridmomentet från de större motorerna.

1970 får alla svenska motorer (115A-170A) Solexförgasare som ersatte de tidigare från Zenith-Stromberg. Solexförgasarna gav motorerna en något högre effekt.
1971 introduceras både 270-drevet (som även kunde fås med powertrim) samt 750-drevet som var en konstruktion för stora dieselmotorer. Dreven försågs båda två med spiralskurna drev som gav en tystare gång än 200/250-dreven. 270-drevet förstärktes även så att det nu kunde hantera även V8:or. Den första V8:an från Volvo Penta heter AQ210A/270B och introduceras samma år. 1972 introduceras 280-drevet som egentligen bara har en annorlunda utformning av växelhuset jämfört med samma årsmodell av 270-drevet. Båda dreven samexisterar sedan under ett antal år.

1973: Introduktion av S-drevet för främst segelbåtar. Drevet kom senare även att användas till deplacerande motorbåtar. Det första S-drevet är i princip ett lätt modifierat 100-drev.
1973-1974 har vi oljekris och Volvo Penta har ett något mindre utbud för att under 1974-76 återkomma med V8:or både från Ford och GM samtidigt. (Dessa motorer har lite speciella lösningar avseende avgaslimpor och krökar och kan vara rätt så svåra att hitta delar till.)

1975 introduceras AQ140A/280 som är en mariniserad variant av B21-motorn med överliggande kamaxel och en fabriksmonterad sötvattenkylning. Den motorn ersätter successivt B20-motorerna och i slutet av 70-talet försvinner även B30-motorn (AQ170C/280). 1976 kommer den konstruktion på avgaslimporna som visar sig hålla måttet och den är sedan i princip oförändrad på Volvos V8-motorer fram till ibörjan av 1990-talet.

1977 introduceras Pro-40:an (AQD40A) som även kallas för "staketmotorn" eftersom det sägs att Volvo Trucks VD, Lars Malmros och Volvo Pentas VD, Harald Wiklund enades om en gemensam motorutveckling av en mindre dieselmotor vid ett samtal över staketet som skiljde deras tomter från varandra. (De var grannar...)
AQ140A ersätts 1979 av AQ145A som är baserad på B23 en uppborrad version av B21.

1982 introduceras DP-drevet (Duoprop - två motroterande propellrar på samma axel). Under 80-talet försågs även 40-dieseln med laddluftkylning (AQAD40). Volvo Penta gjorde även en 4-cylindrig variant på samma motorblock (AQD30).

1985 introduceras 290-drevet som har en helt annan sköld än 280-drevet. 290-drevet har integrerad Powertrim i skölden som standard men med en mkt bättre konstruktion än powertrim:et på de tidigare 280-drevet. 290-drev har blivit ett "de-facto"-begrepp för alla som har Volvo Pentas klassiska drevkonstruktion efter 1985 men faktum är att drevet så snart som 1987-88 ersattes av ett drev som rätt och slätt kallades DP.
DP-dreven med namnen DP-A och senare skiljer sig utseendemässigt från 290-dreven främst genom en annan utformning av kåpan som täcker växelföraren. Vi på Marinshopen har alltid en liten frågestund med kunder som kommer in och vill ha delar till sitt "290-drev"

1988 släppte man så direktinsprutade versioner av bl a 40-dieseln som fick namet AQD41. Siffran "1" i modellkoden talar om att motorn är direktinsprutad. På samma sätt uppgraderades D30, D60 och D70 till resp. D31, D61 och D71.

1991 släpper Volvo Penta sin första kompressormatade dieselmotor KAD42 på 230hk. Motorn kommer bl a i en version med ett nyutvecklat/vidareutvecklat racingdrev som får namnet DPX. DPX-drevet har bland annat styrning med utanpåliggande hydraulkolvar något som återfinns idag på bla DPH-dreven.

2000-2009: Det nya millenniet innebar fortsatt fokus på utveckling av användarvänlig och prestandahöjande teknik. År 2003 lanserades EVC-systemet (Electronic Vessel Control), och 2005 presenterades IPS. Året därpå hade turen kommit till Joystick.

2010: Under detta årtionde har Volvo Pentas positiva trend hållit i sig på alla fronter. I de marina sektorerna fortsätter IPS och EVC generera affärsframgångar, och företaget arbetar med att utveckla bränsleeffektiva framdrivningslösningar, motorlösningar och nya reglage. Vårt produktprogram har utökats med kraftfulla motorer för mobila användningsområden – med selektiv katalysatorreduktion (SCR).

Du hittar dina Volvo Penta reservdelar hos Marinshopen

Eftersom det finns så många Volvo Penta modeller, är det väldigt viktigt att du vet vilken årsmodell och typ av Volvo Penta motor du har så du hittar rätt reservdelar.

Vi hjälper dig gärna med detta i vår Motorguide. Där kan du enkelt följa stegen för att identifiera din motormodell.

När du fastställt vilken motor du behöver reservdelar till, eller om du redan hade koll på detta i förväg, hittar du de modellspecifika reservdelarna till just din motor här.